آمبولانس

بازکردن مسیر برای خودروهای آتش‌نشانی، آمبولانس، پلیس و ... علاوه‌بر وظیفه انسانی و نوع‌دوستی، عمل به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی است، اما برخی رانندگان با سوء‌استفاده از خودروهای امدادرسان با سرعت در مسیری که برای آن‌ها باز می‌شود، به‌حرکت خود ادامه می‌دهند.

به گزارش «اخبار خودرو»،بی‌شک برای شما هم اتفاق افتاده است هنگام رانندگی صدای آژیر آمبولانس یا خودروهای آتش‌نشانی را شنیده باشید، اما واکنش‌تان هنگام شنیدن آژیر این خودروهای امدادی چیست؟ وقتی کسی در حادثه‌ای گرفتار شده و برای رسیدن گروه امدادی ثانیه‌شماری می‌کند، عده‌ای به صدای آژیر خودروهای امدادرسان توجه نمی‌کنند. حتی بارها دیده‌ایم بعضی رانندگان، کاملا بی‌تفاوت به مسیر خود ادامه می‌دهند، گویی هیچ صدایی نمی‌شنوند. غافل از اینکه این صدا می‌تواند صدای مرگ و زندگی یکی از اعضای خانواده خودشان باشد و شاید حتی چند ثانیه زودتر رسیدن، باعث نجات جان او شود.

وقتی زمان واقعا طلاست!
بازکردن مسیر برای خودروهای آتش‌نشانی، آمبولانس، پلیس و ... علاوه‌بر وظیفه انسانی و نوع‌دوستی، عمل به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی است، اما برخی رانندگان با سوء‌استفاده از خودروهای امدادرسان با سرعت در مسیری که برای آن‌ها باز می‌شود، به‌حرکت خود ادامه می‌دهند. بی‌توجهی به قواعد زندگی اجتماعی، به‌نوعی زیرپا گذاشتن اخلاق است و از نظر شرعی و عرفی نیز عمل ناشایستی به‌شمار می‌رود زیرا جان و مال انسان‌های دیگر را به‌بازی می‌گیرد که چه‌بسا در اغلب موارد جبران‌ناپذیر است. باور این اندیشه که شاید روزی هر یک از ما مصدوم یکی از آمبولانس‌های شهر باشیم، قطعا در درک صحیح این موضوع موثر است، البته نمی‌توان از رانندگانی که وقتی خودروهای آتش‌نشانی یا آمبولانس را هنگام ماموریت می‌بینند، بلافاصله مسیر را باز می‌کنند و فرشته نجات شوند، چشم‌پوشی کرد. مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در این باره گفت: «یکی از چالش‌های فراروی نیروهای آتش‌نشانی در تمام کلانشهرهای دنیا معضل ترافیک است زیرا هرچه زمان رسیدن نیروهای عملیاتی به محل حریق یا حادثه کوتاه‌تر شود، خسارت ناشی از آن هم به لحاظ جانی و هم به لحاظ مالی کمتر خواهد بود، از این رو سازمان‌های آتش‌نشانی تمامی‌ شهرهای بزرگ جهان، در تلاش برای یافتن راهکارهای کاهش این زمان هستند.» وی اظهار کرد: «باز کردن مسیر برای خودروهای آتش‌نشان در راه رسیدن به محل وقوع حوادث یکی از موضوعات مهم در سازمان آتش‌نشانی است، اینکه رانندگان خودروهای عبوری در لاین مخالف به جای باز کردن مسیر مشغول گرفتن فیلم و عکس می‌شوند، چالشی بسیار تامل برانگیز است. سرعت آتش پنج‌متر بر ثانیه است هرچه نیروهای آتش‌نشانی دیرتر به محل حادثه برسند، بدان معناست که پنج‌متر برثانیه آتش بیشتر گسترش یافته و خسارات بیشتری برجای گذاشته است.» مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان ادامه داد: «شهروندان باید مسیر را برای خودروهای آتش‌نشانی باز کنند چه‌بسا شاید ماموریت این خودروها اطفای حریق در منزل خودشان باشد که البته بعدا پشیمانی سودی ندارد.»
جریمه ۳۰هزار تومانی برای خودروهای متخلف
روز گذشته معاون اجتماعی‌وفرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی‌ورانندگی از جریمه خودروهای تعقیب‌کننده آمبولانس‌ها در معابر خبر داد. آذرماه سال گذشته یحیی صالح‌طبری، رئیس اورژانس تهران از تجهیز آمبولانس‌های پایتخت به دوربین پلاک‌خوان برای برخورد با افرادی که به آمبولانس‌ها راه نمی‌دهند یا اقدام به حرکت در پشت سر آمبولانس‌ها می‌کنند، خبر داد. او گفت:‌«می‌خواهیم با پلیس راهور هماهنگ باشیم تا با خودروهایی که به دنبال اورژانس می‌افتند یا خودروهایی به آمبولانس راه نمی‌دهند، برخورد شود» رئیس اورژانس تهران همچنین گفته بود طبق برنامه‌ریزی‌ها این موضوع تا سال ۱۴۰۱ محقق خواهد شد. حالا با آغاز سال ۱۴۰۱ به نظر می‌رسد که پلیس به دنبال اجرایی کردن این طرح است، طرحی که براساس آن حداقل تعقیب‌کنندگان آمبولانس‌ها مشمول برخی جرائم می‌شوند. سرهنگ عین‌اله جهانی، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی‌ورانندگی توضیحاتی را در این خصوص ارائه کرد. او با بیان اینکه حرکت در پوشش یا تعقیب خودروهای امدادی ممنوع است، گفت: «برابر مقررات چنین رفتاری تخلف محسوب می‌شود و جریمه ۳۰ هزار تومانی برای خودرو متخلف درپی خواهد داشت. البته رقم این جریمه بالا نیست، اما این تخلف بسیار حادثه ساز بوده و ممکن است منجر به تصادفات شدید رانندگی شود. چراکه باتوجه به ابعاد آمبولانس امکان دیدن مسیر ازسوی راننده خودرویی که در تعقیب آمبولانس است، وجود ندارد و در صورت ترمز ناگهانی آمبولانس احتمال وقوع تصادف و حتی تصادف زنجیره‌ای نیز افزایش پیدا می‌کند.» جهانی همچنین از احتمال جریمه خودروهای متخلف به‌دلیل سرعت غیرمجاز نیز خبر داد و افزود: «سقف سرعت مجاز برای آمبولانس‌ها و خودروهای امدادی با خودروهای سواری در معابر متفاوت است. به‌عنوان‌مثال شاید خودرویی اقدام به حرکت در پشت آمبولانس کند و آمبولانس در مسیری که سقف سرعت آن ۶۰ کیلومتر بر ساعت است، با سرعت ۷۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کند. در این شرایط علاوه‌بر جریمه ۳۰هزارتومانی مذکور، جریمه سرعت غیرمجاز و نمره منفی نیز برای متخلف ثبت خواهد شد.» معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی‌ورانندگی درباره درخواست اورژانس برای برخورد با این تخلفات نیز ادامه داد: «‌باتوجه به درخواست اورژانس قرار شد دوربین‌هایی در بخش عقب آمبولانس‌ها نصب شود. البته به‌نظر می‌رسد اقداماتی در این خصوص از سوی این سازمان انجام شده است. این دوربین‌ها پلاک خودروهای متخلف را ثبت می‌کنند و در اختیار پلیس قرار می‌دهند، به‌این‌ترتیب با خودروهای متخلف برخورد می‌شود.» جهانی ایجاد چنین سامانه‌ای را به دیگر دستگاه‌های امدادی نیز توصیه کرد و افزود: «مشابه این مشکل در مورد خودروهای آتش‌نشانی، خودروهای سازمان امدادونجات و ... نیز وجود دارد. به همین دلیل به این دستگاه‌ها پیشنهاد می‌کنیم این سامانه را راه‌اندازی و نصب کنند و پلیس نیز آمادگی همکاری با آنان را دارد.» او در پایان به رانندگان نیز توصیه کرد قوانین و مقررات را رعایت کنند: «چنین رفتاری ممکن است نهایتا پنج تا ۱۰ دقیقه رانندگان را زودتر به مقصد برساند، اما شاید حوادث جبران‌ناپذیری در پی آن رخ دهد که تصادف رانندگی از جمله این موارد است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =